Wojna i przemoc w islamie

Wojna i przemoc w religiach świata - okładka

Nie ma dzisiaj książki bardziej na czasie. „Wojna i przemoc w religiach świata” wyjaśnia, na czym polega święta wojna w islamie i nawracanie siłą w pozostałych wielkich religiach. Artykuł o stosunku Koranu do przemocy napisał niemiecki teolog, Adel Theodor Khoury. A to właśnie lektura jednego z artykułów Khoury’ego zainspirowała papieża Benedykta XVI do rozważań o dżihadzie, które tak oburzyły świat islamski.

W trakcie wykładu 12 września na Uniwersytecie Ratyzbońskim, papież zacytował ostry osąd cesarza bizantyńskiego Manuela II o szerzeniu przez islam wiary mieczem. Chociaż Benedykt XVI jasno podkreślił, że przytoczone słowa nie wyrażają jego opinii, a sam jest zwolennikiem dialogu między religiami, świat islamski histerycznie zareagował na papieskie przemówienie. Informacje o eskalacji agresji wobec chrześcijan otrzymujemy na bieżąco, ale warto zdobyć też trochę wiedzy o samej koncepcji wojny w islamie. Pomocny do tego jest właśnie artykuł Khoury’ego, którego nazwisko czterokrotnie pada w wywołującym emocje ratyzbońskim wykładzie papieża.

Według Khoury’ego, Koran naucza, że „walka o islam zasadniczo zostanie przerwana dopiero wtedy, kiedy wszyscy ludzie przyjmą wiarę w Boga lub wręcz nawrócą się na islam”. Wynika z tego prosta konsekwencja, że święta wojna musi trwać tak długo, aż panowanie islamu obejmie cały świat. Dopuszczalne jest co prawda czasowe wstrzymywanie walk z krajami nie–islamskimi, ale mimo to każde państwo znajdujące się poza obszarem islamu z perspektywy muzułmańskiej znajduje się w obszarze wojny. Khoury zwraca też uwagę, że fundamentaliście islamscy ostro krytykują Zachód, którego demokratyczny charakter prowadzi do utraty przez muzułmanów tożsamości, nie rozwiązując ich problemów.

Khoury stara się również znaleźć w islamie argumenty na rzecz pokoju, z których najważniejszy związany jest z pochodzeniem słowa dżihad. Jak pisze autor, „w pierwotnym znaczeniu nie oznaczało [ono] wojny, ale wkład w służbę wierze i religii Bożej”. Ponadto na początku istnienia islamu ważniejsze były ofiary, a nie prowadzenie wojen. Również dzisiaj część przywódców islamskich podkreśla, że „pokój jest normą, która została przez muzułmanów zaakceptowana i której należy przestrzegać”.

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że dwudziestostronicowy artykuł Khoury’ego zawarty w wydanym przez „Jedność” zbiorze to dzisiaj lektura obowiązkowa. Zresztą cała książka „Wojna i przemoc w religiach świata” daje doskonały wgląd w kwestię, która jest przyczyną największych konfliktów w dopiero co rozpoczętym tysiącleciu.

Adel Theodor Khoury, Ekkehard Grundmann, Hans–Peter Müller (red.), „Wojna i przemoc w religiach świata. Fakty i przyczyny”, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2006.

Recenzja opublikowana w portalu Bosko.pl.

4 myśli na temat “Wojna i przemoc w islamie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.